• Home
  • Posts RSS
  • Comments RSS
  • Edit
  • 2.11.11
    "membuat salah samada sengaja atau tidak sememangnya mudah . namun untuk memaafkan bukanlah sesuatu yang mudah ."
    "berat mata memandang . berat lagi hati yang menanggung ."
    "orang yang terdekat berkemungkinan besar musuh yang paling rapat ."

    ayat yg selalu kita dengar . tapi pernah tak kita peraktikan untuk kita hindar drpd jd musuh org ? belajar utk lebih mudah memaafkan org lain ? merasai beban org lain ?

    A: dah tak sengaja buat salah nak buat macam mana . benda tak d sengajakan

    pandangan  : kalau dah timbang baik buruk akibat tindakan kita 2 tak akan berlaku kesilapan yg tak d sengajakan . benar la kita ni manusia biasa bukan tuhan atau malaikat atau maksom . tp kita d beri al-quran n hadis sbg rujukan .

    B :maafkan je la . bukan susah pun . tak kena bayar satu sen pun kalau maafkan org . lagi dapat pahala apa . sedangkan nabi juga memaafkan umatnya .

    pandangan : benar . sedangkan nabi juga memaafkan umatnya . tapi kita ni seorang insan biasa yg punya 1 sifat iaitu sukar melupakan . boleh utk memaafkan tp utk melupakan mengambil masa yg panjang . jd jika seseorang itu telah memaafkan kita tidak bermakna dy telah melupakan kesemua kesalahan kita . sbb dy bukan nabi yg telah mempunyai hati yg begitu suci .

    C : senang la cakap . yang nak menganggung bukan kamu

    pandangan : betul 2 . lbih mudah utk berkata2 drpd melaksanakan . oleh itu kalau kita mempunyai seseorang yg punya mslh atau sedang berhadapan dgn cabaran hdup . cra yg paling baik adlh memberi sokongan . bukan tak boleh nak nasihat . tp kekadang nasihat itu lbih membuatkan dirinya tertekan drpd berasa lbih tenang .

    *** kita bukan tak boleh nak tolong shbt kita mengikut jalan yg betul . benda itu adalah d tuntut atau d panggil sebagai dakwah . tp biarlah kena pada caranya . jgn pula disebabkan cara dakwah kita itu . islam d pandang hina . wallahualam .

    1 comments:

    1. Anonymous said...:

      mungkin ayat ini boleh bgi lgi semangat; Dalam pada itu (ingatlah), orang yang bersabar dan memaafkan (kesalahan orang terhadapnya), sesungguhnya yang demikian itu adalah dari perkara-perkara yang dikehendaki diambil berat (melakukannya)/merupakan amalan yg mulia(42;43) Allah pandang tinggi kpd sesiapa yg memaafkan. nak dipandang mulia di sisi ilahi atau ikut hati?